Vrak i Mälaren
Det är svårt att hitta info om dem.
Det går att hitta några om man letar bland dykarsidor.
Sen finns det ju en bok av Kjell Ove Mattson som heter Vrak i Mälaren som är en del i ett forskningsprojekt som vore en guldklimp att få lägga vantarna på!
Kjell Ove har personligen kontrolldykt på drygt 250 vrak i Mälaren och ca 30 i Strömsholms kanal!!!
Helt absurt.
Men det är som skrivet svårt att få tag på alla eller hitta nån form av smidig sammanställning.
Det bästa vore ju en karta med utmärkningar på.
Men så är det ju inte. Eftersom jag inte får riktigt grepp på det så tänkte jag ju nämna några bara, vill man fördjupa sig i det rekomenderar jag dyksidor, Riksantikvariatet och Sjöhistoriska.
Som sagt, jag nämner några!
Slupen Anna som ligger i Kvicksund på Nyckelösidan mot Galten, jag visar inga bilder men ni har hela storyn här
Som hamnade där redan innan sekelskiftet. Masten stog kvar länge men gav upp efter ett blixtnedslag långt senare, nu räknas som ett välbevarat vrak som efter misslyckade bärgningsförsök ligger kvar, mer under länken.
Här har ni SONARBILDER på Slupen Anna
Sen har vi M/S Lommen, en Ångbåt som ligger i Säbyholmsviken utanför Upplands Bro

Här har ni lite dykfilm från vraket.
Sen har vi de klassiska Sundbyholmsvraken Mareda och Agneta.
Som inte är fullständigt kvar.

Men denna syn minns nog alla, Masterna stog ju länge länge.
Här har ni mer info om MAREDA
Och sist men inte minst det mytomspunna grundet vid Silverhällarna.
Där har ju många många grundstötningar skett genom åren. Även massor med fritidsbåtar.
Vi börjar väl i tidsordning och tar 3 exempel
SILVERHÄLLSVRAKET NANNY ligger där från 1890 talet, Här står fullständig information om det som skedde, det pratas om att det nu ska ses som en fornlämning. Enligt uppgift var det inte värt att bärga lasten utan bara masterna kapades, spanten reser sig som ett spjälstaket och borden ligger runt detta "skelett". Båten är dock hel till sin egen vattenlinje och inne i vraket ligger en last av kol. För och akter har rasat samman. Två uttag för master har iakttagits Ett spant och en pumpkanna har togs upp och fotograferades 1974.
Fartyget köptes från utrikes ort hösten 1893. Hon anlöpte Köping med jämna mellanrum under år 1894. Hon tycks ha haft sitt sista hamnanlöp i Mälaren (Eskiltuna) med ved 1894-10-09, varefter hon lastat koks i Stockholm.
Nanny hade lastat koks i Stockholm och var förmodligen på väg till Köping, när hon förliste vid Silverhällarna.
Fartyget köptes från utrikes ort hösten 1893. Hon anlöpte Köping med jämna mellanrum under år 1894. Hon tycks ha haft sitt sista hamnanlöp i Mälaren (Eskiltuna) med ved 1894-10-09, varefter hon lastat koks i Stockholm.
Nanny hade lastat koks i Stockholm och var förmodligen på väg till Köping, när hon förliste vid Silverhällarna.
(hittar inga bra bilder)
Sen har vi M/S Gustaf Lagerbjelke

30 meter lång 6 meter bred skönhet som mestadels ägts av olika Örebro rederier och första provturen gick 1890-05-10 och byggdes om 1919, den var även på grund i Mälaren 1899. 1920 var den på grund vid Nordösundet på en resa mellan Skogstorp och Odensbacken

Sedan 1945-08-18 på en resa mellan Arboga och Stockholm i kraftigt regn grundstötte den och sjönk, ingen av de 20 passagerarna förolyckandes men en kokerska i den 11 man starka besättningen omkom tyvärr.
Övriga räddades av fartyget Örebro III och fortsatte mot Stockholm.
En månad senare bärgas fartyget av bärgningsångare Dykaren och tas till Djurgårdsvarvet för reparation.
Sen hittar jag inte om den gick i trafik igen men 1954 blev den ombyggd till pråm och 1960 Skrotad vid Svenska Muddrings AB, Nacka.
Här kan ni läsa om det på Sjöhistoriska
Sen i mera modern tid är vi väl många som minns räkbåten Nya Hjelmare Kanal som grundstötte där 2000-08-23 där kaptenen senare dömdes för grovt sjöfylleri

(hittar tyvärr ingen bild från den grundstötningen men jag vet att jag sett bilder)
Denna skuta byggdes 1951 och hette då Björnön och är 26x5m ca.
1998 bytte den sen namn.
På senare tid har den gått i Stockholms skärgård.
Osäker på om den är i trafik, sista infon jag har är att den låg på Kummelnäs varv.
Här finns mer att läsa om skutan.
Funderingar då!
Jag vill veta mer om alla vrak i Mälaren.
Och man får ju en obcen insikt i hur båttrafiken har fungerat. Otroligt fantastisk hur man läst att det går från Stockholm o ända in till Örebro o trafik gått från Skogstorp Strömsholm Eskilstuna Torshälla o ja ni fattar, otroligt att hela det nätet är dödat av annan infrastruktur.
Det är ju stängt o sabbat överallt. Man fattar ju utvecklingen samtidigt som att jag tycker att det är oerhört tragiskt att gå miste om en så stor kulturtransportbit eller vad manm ska säga!
