M/S Zenobia

Zenobia sägs vara ett av världens bästa vrak att dyka på och är med på massor med topplistor på det området!
Finns således massor med bilder på skutan, mestadels dykbilder men även från slagsidan den låg på innan.
 
Men här kommer en kortversion om det.
Zenobia byggdes av Svenska Kockums och sjösattes 1979 
Hon var ett av tre identiska ro-ro-fartyg och var mycket modern för sin tid.
I juni 1980 var hon på resa mellan Koper och Tartus i Medelhavet.
I höjd med Cypern fick hon fel på autopiloten och fartyget girade kraftigt och lasten försköts dvs 135 lastekipage och fartyget fick slagsida.
Morgonen efter påbörjades evakuering av alla passagerare vilka kördes med livbåtar från babordssidan (den sidan som var lägst mot vattnet) till ett tyskt containerfartyg som tillsammans med ett ryskt fartyg, hade lagt sig still nära.
Kapten och förstemaskinisten (svensk/dansk besättning) stannade kvar på Zenobia.
När hon var oförmögen att gå in i hamnen i Larnaca ankrade man några kilometer åt sydöst.
För att häva slagsidan började man pumpa in vatten i vingtankarna och fick på så sätt ordning på lutningen sånär som på ett par procent. Man påbörjade därefter urmontering av elgeneratorer och liknande för reparation. 
Det är såhär Ro-Ro fartyg vanligen fungerar vid problem, så som jag även varit inne på i inlägget om Jan Heweliusz förlisning i Tyskland, så som INTE skedde på Estonia fast det är det är samma typ av fartyg!
Under någon dag såg operationen ut att lyckas när plötsligt en förbindelseventil mellan två vingtankar brast och allt vatten forsade över till fel sida.
Bogseraren vägrade då att flytta Zenobia eftersom det var belagt med kvarstad.
Man åkte då in till Larnaca och ordnade med tillstånd och skäraggregat. När man sedan kom ut till platsen där fartygen ankrat fanns det inget mer än vrakspillror kvar.
Nu ligger hon på sidan nån kilometer utanför Larnaca på 16-42m djup
Det finns som sagt massor med matrial från fartyget.
Här bjuder jag på en trevlig dokumentär om den!
 
Håll till godo!
Trafik | |
Upp