Isens bärighet

Isens bärighet är ingen exakt vetenskap så vitt jag kan förstå!
MEN
Detta är den information jag har som riktlinjer och jag är inte en som vill ta såna risker i onödan.
Det finns massor med info och ideer, men efter den "sammanställning" jag har kommit fram till att det här kan man lätt gå efter!
Detta är en tabell för klockren sk kärnis, den bästa och punktlast är ju 1 punkt och du har ex 4 punkter på en bil då!
5 cm is -> 5x5x5 = 125 kg bärighet för punktlast
10 cm is -> 10x10x5 = 500 kg bärighet för punktlast
15 cm is -> 15x15x5 = 1125 kg bärighet för punktlast
20 cm is -> 20x20x5 = 2000 kg bärighet för punktlast
30 cm is -> 30x30x5 = 4500 kg bärighet för punktlast
40 cm is -> 40x40x5 -> 8000 kg bärighet för punktlast

Och detta är också en användbar "grundregel" med MKT GOD säkerhetsmarginal
5-6cm-eller mer:gå på.
10cm-eller mer: gå/skidor/skridskor/ moppe/lätt mc
13-15cm-eller mer: skoter,motorcykel,fyrhjuling
18-20cm-eller mer: lätt personbil..vi pratar upp till 1000kg.
25cm-eller mer: vanlig personbil..upp till ca 1700 kg.
30cm-eller mer: Personbil/lätt lastbil/mindre traktorer med relativt lätta släp.
40cm-traktorer/tungt släp/tung lastbil/släp


Det finns många räkor där ute men det är klart man ska ha respekt för isar, men det behöver ju inte gå till överdrift!
Ge dig inte ut på vatten/isar du inte känner till, det kan alltid finnas lurigheter man inte är beredd på då, men är det ett vatten där du känner till att det inte är några krångligheter så kan du allt lita på detta!

Ha alltid isdubbar med dig, det är alltid en billig livförsäkring om nått skulle hända o appropå försäkring så om du framför ett fordon på is och sänker det så gäller inte alltid fordonets försäkringar!
Natur | |
#1 - - vik.se:

åk aldrig på isen

Upp